Audyt GOZ w firmie
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym (GOZ) to model gospodarczy, w którym – przy zachowaniu warunku wydajności – spełnione są następujące założenia:
-
wartość dodana surowców/zasobów, materiałów i produktów jest maksymalizowana lub
-
ilość wytwarzanych odpadów jest minimalizowana, a powstające odpady są zagospodarowywane zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami (zapobieganie powstawaniu odpadów, przygotowywanie do ponownego użycia, recykling, inne sposoby odzysku, unieszkodliwienie).
GOZ stanowi podstawowy element Europejskiego Zielonego Ładu (Green Deal) – nowej strategii wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej będącej ambitnym planem działania UE na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r
Na czym polega audyt GOZ?
Ocena w kategoriach GOZ (audyt GOZ) jest nowym ujęciem oceny działań, które powinno przynieść wymierne korzyści ekonomiczne i środowiskowe (win-win) dla podmiotów tworzących łańcuch wartości, m.in. poprzez coraz bardziej powszechne przekształcanie odpadów w produkty, wykorzystanie ciepła odpadowego, rozwój biogospodarki. To przede wszystkim zmniejszenie zasobochłonności procesów, co często wymaga nakładów inwestycyjnych i nowych ekoinnowacyjnych rozwiązań, ale pozwala na obniżenie kosztów użytkowania, zmniejszenie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i podatków, a także ogranicza ryzyko regulacyjne, otwiera nowe rynki zbytu i stwarza możliwości dofinasowania proekologicznych rozwiązań. Podczas audytu GOZ podmiot dokonuje szczegółowego przeglądu własnych procesów i wzmacnia przewagę konkurencyjną na rynku, minimalizując ryzyko związanie z coraz bardziej restrykcyjnymi wymaganiami z zakresu ochrony środowiska.
Jak przeprowadzić audyt GOZ?
Przeprowadzenie audytu obejmuje m.in:
-
analizę przepływu zużywanych surowców, materiałów i energii,
-
diagnozę wartościującą (ilość i morfologię) generowany/zagospodarowany strumień odpadów, bazowe wartości oraz bilans „przed-po” realizacji przedsięwzięcia,
-
ocenę warunków technicznych, organizacyjnych, finansowych i środowiskowych,
-
ocenę wykonalności planowanych działań,
-
wybór co najmniej dwóch wskaźników GOZ do osiągnięcia,
-
określenie docelowych wartości dla wybranych wskaźników GOZ.
Dla usprawnienia procesu oceny proponowany zakres audytu GOZ został podzielony na dwa komplementarne etapy:
1) audyt wstępny (screening),
2) audyt pełny.
Audyt wstępny ma za zadanie wspomóc proces klasyfikacji przedsięwzięć ubiegających się o wsparcie z różnych programów i instrumentów wsparcia. Wnioskujący o środki finansowe w ramach instrumentów dedykowanych GOZ będzie samodzielnie wprowadzał dane (wypełniał) kolejne elementy audytu celem uzyskania końcowej rekomendacji. Podmiotami potencjalnie zainteresowanymi tym etapem audytu są instytucje zarządzające lub pośredniczące w dystrybucji środków dotacyjnych, tj.: PARP, NCBiR, BGK czy NFOŚiGW oraz inne w zależności od wskazania, w tym instytucje regionalne. Audyt może również być pomocnym narzędziem w procesie oceny przedsięwzięć, które będą ubiegały się o wsparcie z instytucji finansowych i banków komercyjnych. Dodatkowo audyt jest podstawą dla samooceny poprzez dokonanie ewaluacji prowadzonych dotychczas działań i zidentyfikowanie możliwych korzystnych z punktu widzenia GOZ rozwiązań, np. w zakresie wielkości zużycia surowców czy zmniejszenia wolumenu odpadów.
Audyt pełny jest natomiast rozbudowaną procedurą analityczną oceny i modyfikacji przedsięwzięć GOZ oraz budowania świadomości i warunków do rozwijania innowacyjnych rozwiązań oraz wprowadzania zmian techniczno-technologicznych oraz organizacyjnych w poszczególnych podmiotach gospodarczych, a także strukturalnych w wielu sektorach gospodarki.
Dla części przedsięwzięć rekomendowane będzie przeprowadzenie audytu obejmującego oba etapy. Po dokonaniu audytu wstępnego przedsiębiorca powinien złożyć stosowne oświadczenie o zgodności podanych informacji z dokumentacją. Na etapie audytu pełnego zespół ekspercki może zażądać przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających podane informacje, jak również dokonać wizji lokalnej. Brak wyrażenia zgody na przeprowadzenie wizji lokalnej może skutkować zawieszeniem możliwości udziału w postępowaniu o przyznanie środków krajowych/regionalnych.
Jakie są korzyści z audytu GOZ?
Z punktu widzenia przedsiębiorcy, przeprowadzenie audytu GOZ może przynieść wiele korzyści, jak m.in.:
-
identyfikacja możliwych działań w zakresie poprawy efektywności gospodarowania zasobami, w tym pochodzącymi z odzysku;
-
zmniejszenie śladu węglowego, wodnego, środowiskowego;
-
optymalizacja zużycia energii;
-
uniknięcie kar i opłat za wprowadzanie odpadów do środowiska;
-
większe zaangażowanie pracowników w poprawę efektów działalności prośrodowiskowej;
-
działania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (możliwość wprowadzenia rozwiązań z zakresu: Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), Środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (ang. Environmental, Social and Governance – ESG), normy ISO, itp.);
-
wsparcie dla decyzji inwestycyjnych;
-
poprawa efektywności kosztowej (elastyczne reagowanie na zmiany cen surowców);
-
poprawa warunków umów z dostawcami surowców i/lub zmiana źródeł dostaw surowców;
-
możliwość skorzystania z preferencyjnych źródeł finansowania;
-
zwiększenie konkurencyjności poprzez wzrost wizerunku przedsiębiorstw jako wiarygodnych i odpowiedzialnych partnerów;
Zapraszamy do kontaktu z Naszą firmą w celu uzyskania większej ilości informacji i umówienia audytu GOZ. Mamy już doświadczenie z pierwszego naboru o numerze FEPW.01.03-IP.01-001/23 do Działania Gospodarka o obiegu zamkniętym w MŚP Etap I – Opracowanie modelu biznesowego GOZ-transformacji Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 (FEPW). Nasi audytorzy zostali pozytywnie zweryfikowani przez PARP.